You are here: Marcellvs L.

 
Overground

Overground, 2008/2010

 

HDV transferred to Hard Disk

Single channel video-Installation/two-channel soundsystem

Sound: Marcellvs L. and Djodjo (PexbaA)

13:36 Minutes, Edition 5 + 2 ap, copy 1/5

Internal measurements of the room: ca. H 5,2 m x L 5 m x B 4 m

Horizontal projection screen: 4 x 3 m, installed at a height of 2,50 m

 
Overground

Born 1980 in Belo Horizonte, Brazil, lives in Berlin.

Solo exhibitions (Selection): 2010 Kunsthalle Wien/Project Space; 2008 Berlinische Galerie; 2007 Museu de Arte da Pampulha, Belo Horizonte

Awards (Selection): 2009 Scholarship Akademie der Künste, Berlin;
2008 GASAG Kunstpreis, Berlin; 2007 ars viva 07/08 "Sound"; 2004 Großer Preis der Stadt Oberhausen/51. Internationale Kurzfilmtage Oberhausen

 

Coming from the ceiling of this room of almost 5 meters of height, a video is broadcasted to an area which feels like a hovering (in-between) ceiling above our heads. The viewer being underneath glances at an underwater scene from a swimming pool, where right at the beginning a fully clothed person is jumping into with arms and legs rowing to keep the position stable.

 

 

Right away, the perception of this work proves to be an imposition. Not only does the haltering view to the scene lead to an unusual strain, but also the mere fact that the viewer is underneath a water bulk he can’t see right through and which can’t be measured in quantity and expansion, enhances the feeling of discomfort. Additionally, loud, hard vibrating sounds appear oppressive.

 

 

These sounds change approximately every two minutes when another person is added to the water scene. It makes the whole process dense, more active and also inestimable. The more people are in the water rowing for stability, the less intensive the sound environment appears. Made of computer-based tones, the sound intensifies the massive perception of pressure. So visual and acoustic stimuli add or boost each other.

 

The environment Overground was specifically built as a permanent installation for the Situation Kunst Foundation. With the help of a private donation, the support of the Ministry of Economy, Mid Tier and Energy of North Rhine Westphalia and the NRW-Bank this project was brought into being.

 

Die Erfahrung des Werkes erweist sich von Anfang an und in zunehmendem Maße als Zumutung. Allein der anhaltende Blick nach oben erfordert eine ungewohnte Anstrengung. Die Tatsache, dass man von unten in eine Wassermasse hinauf- und hineinschaut, deren Menge und Ausdehnung nicht zu ermessen ist, steigert das Unwohlsein. Beklemmend wirken schließlich auch die unablässig laut und hart vibrierenden, nicht näher zu identifizierenden Geräusche.

 

Diese Geräusche verändern sich, wenn im Abstand von jeweils knapp zwei Minuten eine weitere Person ins Wasser springt, wodurch das Geschehen noch dichter, bewegter und unübersichtlicher wird. Je mehr Personen sich rudernd und um Stabilität ringend im Wasser befinden, umso weniger hart und intensiv wird die Soundbegleitung. Diese basiert auf computergenerierten Tönen und verstärkt die vom Wasser ausgehende massive Druckwirkung; visuelle und akustische Reize ergänzen und steigern einander somit.

 

Das Environment Overground wurde durch die Stiftung Situation Kunst erstmals als Dauerinstallation in einem eigens für diesen Zweck errichteten Gebäude realisiert. Dies war nur möglich durch eine private Spende sowie durch die Unterstützung des Ministeriums für Wirtschaft, Mittelstand und Energie des Landes Nordrhein-Westfalen mit der NRW-Bank.